Inleiding

In dit stuk geef ik een beschrijving van mijn eigen ervaringen met de aankoop van een E-bike. Ondanks alle goede voorbereidingen kwam ik er pas achteraf achter wat belangrijk was en wat niet. In mijn voorbereiding kwam ik geen informatie tegen die achteraf toch belangrijk was.

Ik sta open voor alle feedback.

Het vooronderzoek        2

Folders en website doornemen.        2

De motor.        2

De versnelling.        2

Gesloten kettingkast of open.        3

De accu        3

De ondersteuning        3

De framehoogte.        3

De stuurinstelling        3

Banden        4

De bagagedrager        4

De testritten        4

Maak veel en lange ritten        4

Test de fiets zonder ondersteuning        4

Test de versnelling        4

Test de fiets met een lichte ondersteuning        4

Test de remmen        4

De testresultaten        5

De aankoop        5

De prijs        5

Het advies        5

De levering        5

Afleveren        5

After sales        5

1ste onderhoud        5

Onderhoud        5

Garantie        6

De accu        6

Het vooronderzoek

Folders en website doornemen.

Bij het doornemen van alle reclame miste ik toch de essentiële informatie. Het is allemaal de laatste techniek en de beste uit de testen. Maar wat is nu voor MIJ van belang. Van belang is dat je vooraf bepaalt wat je met de fiets wilt. Hier is mijn lijstje.

De motor.

Een motor in een wiel draait in verhouding vast met het wiel mee. Er zit geen versnelling mogelijkheid tussen en daarmee ligt het koppel, de voortstuwende kracht vast. Bij een middenmotor wordt gebruik gemaakt van de (derailleur) versnelling van de fiets. Dat geeft vooral bij bergop en harde wind tegen veel voordeel.

De versnelling.

Een derailleur ligt open en het weer heeft volop invloed op de tandwielen en de mechanica van de versnelling.  Het voordeel is dat er veel verschillende mogelijkheden van “verzet” zijn. Vooral voor mountainbikers en racefietsers is dit prettig. Een naafversnelling beperkt zicht tot maximaal 8 versnellingen. Let er altijd op dat je vooraf weet wat je maximale en minimale verzet is. Het bepaalt hoe steil de berg mag zijn of wat je maximale snelheid is.

Vraag eens wat het verzet is per versnelling. Dan krijg je de ratio waarin de trapperomloop zich verhoudt tot de wielomloop.  

SHIMANO NEXUS C3000 Series

Gear ratio_Total

244%

Gear ratio_1

0.632

Gear ratio_2

0.741

Gear ratio_3

0.843

Gear ratio_4

0.989

Gear ratio_5

1.145

Gear ratio_6

1.335

Gear ratio_7

1.545

Gesloten kettingkast of open.

Een open ketting wordt veel sneller vies, geeft dit makkelijk over aan je lange broek en is kwetsbaarder. Een voordeel is dat de ketting makkelijker is te verwisselen.

De accu

Er is maar 1 regel. Hoe meer wattuur hoe beter. Met 600 Wattuur kom ik in maximale ondersteuning niet verder dan ongeveer 70 km. Bijna iedereen gebruikt namelijk alleen de maximale ondersteuning. (Vandaar ook de ongelukken, zie mijn andere blog). Elke km meer komt uit je eigen benen.

De formule: Volt maal Ah (ampère uur) is Wattuur.

Dus 36 V *12 Ah = 480 Wh, of 12V * 30 Ah = 360 Wh

De ondersteuning

Hier heb ik een speciaal blog over geschreven. Geen enke site besteed hier aandacht aan.  Bepaal goed wat de ondersteuning doet! Een krachtsensor geeft een hele verbetering, maar ook hier merk ik dat veel lagere ondersteuningen vaak stoppen bij een bepaalde (lagere) snelheid. Ik vind dat ook bij een lage ondersteuning deze moet doorlopen tot de maximale snelheid (25 of 45 km/u)

Ik wil dus dat elke gekozen ondersteuning een percentage moet zijn van de te leveren kracht bij een bepaalde snelheid.

De framehoogte.

Het is absurd dat de verkoper niet de moeite neemt om de juiste framehoogte te bepalen! Doe het dan maar zelf. Bepaal je binnenbeenlengte en vermenigvuldig met 0,7. Houdt er rekening mee dat een verend zadel ook zeker 4 centimeter nodig heeft.

Formule: binnenbeenlengte maal 0,7 minus zadelvering

Dus:: 74 cm * 0,7 = 51,8 - 4 = 48 cm de buis is dan 48 cm gerekend vanaf de trapas tot het einde van de buis.

De stuurinstelling

Zorg er voor dat het stuur goed naar je smaak is in te stellen. Ik hou van laag er vooruit. Het kost vaak een rit of 10 voor je het stuur helemaal naar je smaak hebt. En dan nog kan het zijn dat het de ene keer beter staat dan de andere keer. Er is een verschil tussen snel rijden en ontspannen rijden.

Banden

De bandenkeuze is afhankelijk van wat je wil. Een dikke band geeft wat extra comfort, maar heeft een grotere rolweerstand.

De bagagedrager

Die bagagedrager mag meestal maar 25 kg dragen. Let er op dat de accu niet in de weg zit bij de tassen die er aan gehangen worden.

De testritten

Maak veel en lange ritten

Je weet pas hoe een fiets is als je er een tijd op rijdt. Zorg er voor dat je heuvels op je route hebt en (soms) druk verkeer.Je moet je makkelijk kunnen aanpassen aan het verkeer. Het is toch niet de eerste keer dat je op de fiets zit?

Test de fiets zonder ondersteuning

Een e-bike kan ook zonder stroom komen zitten. Je wilt dan niet dat de fiets rijdt alsof je op twee lekke banden rijdt. Maak het een belangrijk punt.

Test de versnelling

De versnelling moet zo ingesteld zijn dat je in licht verzet redelijk makkelijk de berg op kunt en dat je met goede snelheid ook niet te snel moet trappen. Probeer maar eens een minuut of zo 30 km/u te rijden.

Test de fiets met een lichte ondersteuning

Kijk een hoe dat rijdt. Maar probeer ook eens zo hard mogelijk te gaan met die lichte ondersteuning. Heb je dan nog wel ondersteuning?

En als je met z’n tweeën bent, fiets dan om en om met verschillende ondersteuning.

Test de remmen

een “snelle” fiets hoort goede remmen te hebben. Probeer maar eens een noodstop te maken. Veel mensen kunnen dat zelfs niet met hun gewone fiets.

De testresultaten

het is opvallend hoe slecht de testrapporten zijn. Eigenlijk stellen ze weinig voor. Men kijkt matig naar kwaliteit van de fiets (afwerking, lassen, materiaalgebruik, gewicht, buisdikte, buisdiameter) Vooral de “leken” kijken alleen of hij “lekker fietst” en dat is een heel erg relatief begrip. Stuur de mensen eens weg met een scorelijst op een stuk of 20 “harde” criteria. (Of gebruik mijn verhaal)

De aankoop

De prijs

Bepaal vooraf wat het je waard is. een aanbieding “vanaf 999 euro” betekent vaak dat die fiets het minste presteert. Misschien ligt jouw wens wel bij 3000 euro. Dan heb je een heel erg ruime keus. Gemiddeld gaan de fietsen weg voor 1500 eur

Het advies

Een advies van een verkoper is duur. Hij is zeker een uur bezig met het bepalen van jouw wens. Hou daar rekening mee. Hij wil altijd de duurste verkopen en dat kun je hem niet kwalijk nemen. Zorg daarom ook dat je goed voorbereid bent en let op verhalen die niet kloppen.

De levering

Afleveren

Bij het afleveren dient de fiets zo goed mogelijk op uw wensen te zijn afgestemd. Hou er rekening mee dat u misschien toch iets moet gaan aanpassen.

After sales

1ste onderhoud

Het eerste onderhoud moet altijd vrij snel gedaan worden. Zit dat al in de prijs of niet?

Onderhoud

Kun je bij elke fietsenhandel terecht? Dat is vooral belangrijk als je “eigen” handelaar woekerprijzen wil gaan berekenen. Maar ook de levering van defect materiaal moet goed geregeld zijn. Bijna alle fietsen gebruiken standaard materiaal, dus dat mag niet het probleem zijn. Hou er rekening mee dat een fietsenhandelaar niet zit te wachten op problemen met jouw fiets van de concurrent.

Garantie

Kijk goed naar de garantievoorwaarden. Doorgaans is er beperkte garantie op de electronica en op de accu. Op de fiets zelf moet een forse garantietermijn zitten. Het wil veel helpen als je de fiets een beetje schoon houdt.

De accu

Elke accu wordt minder na verloop van tijd. Momenteel zijn er nog goede accu’s van 5 jaar oud. Een nieuwe accu moet toch minstens 5 jaar meegaan en mag niet te veel kosten. een vervanger kun je al kopen voor minder dan 400 euro. Soms vraagt men de hoofdprijs voor een origineel. Ga daar niet in mee, het is niet nodig. Let er op dat je vervanger het goede voltage afgeeft. Zoek eens op de LiFo accu.